Achievements, iedereen een winnaar

Door Qurius op woensdag 13 juli 2011 16:49 - Reacties (15)
Categorie: Games, Views: 5.674

Ik was vandaag nog eens een uur aan de slag gegaan met de nieuwste telg in de onderhand belabberde F.E.A.R.-serie. Waar de eerste game een legende is in het horrorgenre, is de laatste iteratie - nummertje 3 - maar een zwak aftreksel. Hordes na hordes vijanden zult gij naar het hiernamaals helpen, afgewisseld met flauwe schrik-momenten en ronduit saaie cutscene's die verhalen over iets waar eigenlijk niemand ook maar a single fuck om geeft.

Het is helaas de trend in de hedendaagse gamesbsns. De games zijn over het algemeen maar weinig innovatief en bieden een bekend format met bekende elementen en bekende verhalen. We hebben alle techniek in de wereld, maar nog steeds maken we gebruik van oldtimer-engines op steroÔden en leveldesigns van retards.

De ouderwetse voldoening na een doolhof te hebben doorlopen of een eindbaas te hebben verslaan is totaal afwezig. Dat doolhof is tegenwoordig een rechte corridor en de eindbaas is meestal tegen vrijwel alles bestand, behalve -gek genoeg- tegen QTE's.
"Hoe kunnen we spelers dan toch een vorm van voldoening geven, zonder de gemiddelde game op medium lastiger te maken dan het openen van een pakje boter?", moet men zich afgevraagd hebben. De oplossing was simpel doch effectief: achievements.

In plaats van urenlang te zwoegen en te zweten om een bepaalde Łberbaws te verslaan of om een doolhof te ontcijferen, wordt u tegenwoordig voor werkelijk iedere scheet beloond. U kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een achievement voor: "Gefeliciteerd! U ontvangt een gouden medaille omdat u tot hier hebt gelezen!!". Zo ontving ik tijdens het spelen van F.3.A.R. soms binnen een minuut wel meerdere achievements. Twee vijanden kort achter elkaar omleggen -> achievement, vijfentwintig kogels afschieten met een geweer -> achievement, honderd meter wandelen -> achievement, achievement, achievement en nog eens achievement... Zo gaat het verder, er komt haast geen einde aan de ellenlange lijst van debiele en ronduit belachelijke achievements.

Het is in mijn ogen gewoon een product van de maatschappij.
Kinderen moeten zoveel mogelijk beloond worden, om hun zelfvertrouwen een boost te geven. Denk aan de "altijd prijs!"-formule op de kermis en de "meedoen is belangrijker dan winnen"-slagzin van ieders geliefde vader, moeder, opa en oma. Waarom doen we dit ook weer? Omdat iedereen wilt winnen, iedereen wilt die erkenning van het behalen van zijn doelen, ook al is men in feite mislukt.

http://www.rosaactum.nl/uploads/images/foto%27s/peramide%20van%20maslow.jpg


De waarheid is echter dat er altijd maar ťťn winnaar kan zijn. The winner takes it all, the loser standing small. De tweede is gewoon de eerste verliezer. Die harde realiteit begint bij de meeste mensen te dagen naarmate ze ouder worden, geen sociaal verantwoorde bullshit meer, maar een keiharde onvoldoende, BAM! Traantjes hebben gevloeid en Ming-vazen zijn gesneuveld, want iedereen is een slechte verliezer. Als u het niet laat merken, eet u zichzelf aan de binnenkant op. Dat is zo slecht nog niet, het maakt ons hard en competitief, een eigenschap die nodig is om de uitdagingen van het leven aan te kunnen. Het eerste blauwtje dat wordt gelopen en het eerste rapportcijfer dat toch niet zo denderend is. Zo is het leven nu eenmaal.

Daarom zijn achievements ruk, omdat er een artificieel gevoel van voldoening wordt gecreŽerd, waarna we er uiteindelijk achter komen dat het spel eigenlijk waardeloos is. In plaats van een verschrikkelijk lastige uitdaging aan te gaan, is het de bedoeling dat we bepaalde repetitieve zaken tot in het oneindige herhalen om toch maar die ene achievement te behalen.

Waarom spelen we dan nog een game? In plaats van dat er uitgekeken wordt naar het verslaan van een episch moeilijke boss, kijken we uit naar de achievement voor het openen van de honderdste deur. Dat is immers veel makkelijker en dat kunnen al onze vrienden zien op ons online achievementsprofiel. Die vrienden worden dan getriggerd om tweehonderd deuren te openen, daar is immers ook een achievement voor!

Het slaat gewoonweg nergens op en het druist in tegen ieder rechtgeaard gevoel van competitiviteit.
Ik ben dan misschien wel gezakt op mijn tentamen, ik heb wel een berg achievements verdiend! Zo heb ik niet alleen de 'Writing your name correctly SILVER MEDAL'- (ik was de hoofdletters vergeten), de 'Handing in your paper GOLD MEDAL'- en de 'Just in time! GOLD MEDAL'-achievement. Mijn ouders zijn -werkelijk waar- apetrots op me.

Het is een manier van ontwikkelaars om saaie en repetitieve games toch een beetje leuk te maken. In plaats van dat men beloond wordt voor het behalen van iets lastigs en uitdagend, wordt men constant beloond met achievements die iemand met hersens als een pinda nog kan behalen.
Na mijn afgelopen blog en de blog ervoor, is dit voor mij gewoon weer de zoveelste bevestiging dat de games-industrie langzaam maar zeker aan het bewegen is naar een wereld waarin saaie, repetitieve en vooral gemakkelijke games in een non-stop proces worden gebouwd voor jonge spelers die nog alles van pappie en mammie krijgen.

http://img833.imageshack.us/img833/8779/unledxma.png

Volgende: AMD, maakt uw comeback! 08-'11 AMD, maakt uw comeback!
Volgende: Pc-gaming is niet dood 06-'11 Pc-gaming is niet dood

Reacties


Door Tweakers user Kvn, woensdag 13 juli 2011 17:50

Maak je niet zo druk joh, straks haal je nog de 'Cardiac arrest'-achievement :+

Door Tweakers user ricardohuisman, woensdag 13 juli 2011 19:59

Serieus, een happy camper achievement?

Door Tweakers user Tsurany, woensdag 13 juli 2011 20:48

Achievements zijn een cheap trick om spelduur te verlengen, het enige jammere is dat het nog werkt ook.

Door Riccardo, woensdag 13 juli 2011 20:55

hulde! Leuk om te lezen en waar goed over is nagedacht.
En ik ben het helemaal met je strekking over games eens, maar wat je eigenlijk breder kan zien in onze samenleving.

ps. jouw stukje over winners lijkt wel een beetje op een stukje van een show van george carlin. Is wel jouw soort humor denk ik.

Door Tweakers user RobIII, woensdag 13 juli 2011 22:06

Ondanks dat ik me kan vinden in je blog denk ik dat je 1 factor vergeet: jezelf. Je wordt wat ouder, je hebt al veel gezien etc. etc. en alles bij elkaar opgeteld worden bepaalde (of alle) games gewoon in een heel ander perspectief bekeken dan wanneer je een game jaren terug speelde. Ik game nog maar zelden, en als ik dat doe is 't hooguit een half uurtje. Daarna raak ik verveeld. Maar ik ben dan inmiddels ook van de Acorn door het hele spectrum van platformen en games gegaan en heb inmiddels dus ook al wel heel wat gezien. De Tekkens of Ridge Racers die je vroeger in de automatenhallen zag en die zooooo indrukwekkend waren speel je tegenwoordig op je telefoon :P

Door Tweakers user Sjoerdos, woensdag 13 juli 2011 22:09

Red dead redemption: vrouw voor de trein gooien -> achievement ;)

Door Eric, donderdag 14 juli 2011 09:20

Ken je "Achievement Unlocked" al? Een game die achievements lekker op de hak neemt, hier te spelen: http://armorgames.com/play/2893/achievement-unlocked

voorproefje: zodra de game geladen is krijg je alvast de "Bandwith exploiter: game preloaded achievement"...

Door Tweakers user trigger808, donderdag 14 juli 2011 09:28

ik moest meteen aan deze video denken!

Door Stone_nl, donderdag 14 juli 2011 13:39

Als ik je goed begrijp heb je twee klachten. Huidige games zijn te makkelijk en repetitieve/makkelijke archievments.

Je eerste klacht is onzin. Game zijn niet makelijker geworden, jij bent beter geworden. Je hebt je halve jeugd verspild aan het spellen van games, en heel schokkend je bent er daarom goed in geworden. Waarom zou je een game op medium uitspellen als dit duidelijk niet voldoende uitdaging voor je biedt. Het enige waar games makelijker in zijn geworden is dat ze een hoop fouten uit het verleden niet meer herhalen. Je hoeft niet meer een uur lang door een leeggeschoten doolhof te lopen op zoek naar een sleutel die je een half uur geleden al hebt gezien, maar waarvan je niet wist dat het de sleutel was. Hij licht mooie op zodat je weet dat het de sleutel is zodra je hem ziet. Je hoeft niet meer drie levels over te spelen omdat je vergeten bent om te save er zit een autosave in. Enz. Enz. Als je een klacht wil hebben over huidige game klaag dan over het feit dat je eerst de game uit moet spelen voor dat je hem mag spelen op veteraan/extreem/hardcore. Als ik denk dat ik het kan laat het mijn dan gewoon proberen.

Je klacht over de achievements kan ik enig sinds wel begrijpen. Maar ze zijn niet verplicht. Als jij de game uitgespeeld heb maar je hebt nog niet 200 deuren geopend hoeve je niet dit als nog te gaan doen. Dat gezegd te hebben ben ik met je eens dat er ontwikkelaars zijn die ze niet goed toepassen. In mijn ogen heb je drie soorten achievements. "Probeer dit eens" "Grind" en "Uitdaging". Elk soort kan je goed en slecht gebruiken. Proveer dit eens achievements zijn achievements welke je een bepaalde optie in een game laten proberen die je anders niet zo snel zal proberen. Deze zijn het minst erg als ze fout worden gebruikt. Een goede variant is iets in de trant van "vermoord een vijand door een auto te laten opblazen" een slechte is "dood een vijand met wapen X". Grind achievements zijn niet erg als je ze vrijspeelt zonder dat je hier bewust moeite voor moet doen. Dan zijn het namelijk meer een soort feitenlijstje. En dat bedoel ik als "ping" "wist je dat je al 300 vijanden hebt verslagen!" op het moment dat ik de single player 20 keer moet uit spelen om deze archiverend te halen is hij niet goed gebruikt (zie bijv. Lost planet2). Daarnaast heb je uitdaging archiverend. Als deze goed zijn gebruikt zijn dit de leukste achievements (met de hoogste bragingrights) maar ze zijn ook het moeilijkste goed te doen. Wat ze moeten lastig genoeg zijn dat het vrijspellen iets bijzonders is, maar niet zo moeilijk dat het frustrerend wordt ze proberen te halen. Persoonlijk vind ik de archiverend voor de gallige mode uit batsman A.A. een zeer goed voorbeeld van dit soort archiverend. Je moet de game (en vooral de combo's) echt beheersen om ze allemaal te halen. Maar als je het niet reden wist je dat het jouw fout was en niet de game die oneerlijk of onhaalbare was.

Door mad-monkey, donderdag 14 juli 2011 13:48

ricardohuisman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:59:
Serieus, een happy camper achievement?
was voor de steam summer camp sale. hadden ze allerlei achievements toegevoegd met dat soort "links" in de naam naar vakantie. verbrand 2 vijanden, was put em on the barbie etc
de camper hadden deze in CS source.

Door Stone_nl, donderdag 14 juli 2011 14:59

archiverend = achievement en gallige = challenge (Arggh! automatische spellingcontrolle)

Wat ik trouwens ook opvallend vind is dat jij zegt dat winnen belangrijker is als je ouder wordt. Ik heb juist het tegenovergestelde winnen is totaal niets zeggen. Veel belangrijker is de weg (naar winnen of verliezen) is het gene wat belangrijker is. De finish in een marathon is niets zeggend het is de 42 km er voor die intersant zijn. Daarnaast kom je er achter dat in de realiteit de nummer twee niet de eerste verliezer is, want winnen en verliezen bestaan alleen bij regels die opgesteld zijn door mensen. in de realiteit heb je enkel slagen of niet slagen. de nummer 2 in de software markt is niet de eerste verliezer maar een stinkend rijke vent (of vrouw). maar misschien kom je gewoon tot dat inzicht als je nog weer wat ouder ben en loop ik een 10-15 jaar op je voor.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 14 juli 2011 15:31

Stone_nl schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:59:
archiverend = achievement en gallige = challenge (Arggh! automatische spellingcontrolle)

Wat ik trouwens ook opvallend vind is dat jij zegt dat winnen belangrijker is als je ouder wordt. Ik heb juist het tegenovergestelde winnen is totaal niets zeggen. Veel belangrijker is de weg (naar winnen of verliezen) is het gene wat belangrijker is. De finish in een marathon is niets zeggend het is de 42 km er voor die intersant zijn. Daarnaast kom je er achter dat in de realiteit de nummer twee niet de eerste verliezer is, want winnen en verliezen bestaan alleen bij regels die opgesteld zijn door mensen. in de realiteit heb je enkel slagen of niet slagen. de nummer 2 in de software markt is niet de eerste verliezer maar een stinkend rijke vent (of vrouw). maar misschien kom je gewoon tot dat inzicht als je nog weer wat ouder ben en loop ik een 10-15 jaar op je voor.
Helemaal mee eens.
Waar ik vroeger ontzettend van kon balen als ik niet eerste werd, boeit het me nu geen fluit meer. So what als ik niet de beste ben? Er is vast wel iets waar ik wel beter in ben.
Daarnaast wordt het besef dat niemand ergens "de beste" in is ook groter.
De nummer 1 van nu zal over een paar weken/maanden/jaren toch wel voorbij gestreeft worden door iemand die beter is. Wat voor waarde heeft het dan om nog de nummer 1 te zijn?

Ouderdom brengt veel nadelen met zich mee. Maar 1 van de grote voordelen is toch wel dat de prestatie drang een stuk minder wordt... :)

Door Tweakers user Sgreehder, donderdag 14 juli 2011 23:12

Prima alternatieven, toch? Ik noem een EVE Online, een Perpetuum Online. Stevige PVP en permanente losses. Na al die jaren speel ik nog steeds met zweethandjes en een kloppend hartje als het echt spannend begint te worden.

Met name ook de opbouw naar succes, en dat negeer jij volledig, maakt winnen betekenisvol. Of verliezen minder pijnlijk.

Door Tweakers user thewizard2006, vrijdag 15 juli 2011 09:14

Ik vind achievements altijd erg leuk. Mooi geluidje, leuke special effect en je voelt je toch stiekem een beetje trots (al heb je er soms wel heel weinig voor moeten doen). Wat ik echter wel jammer vind is dat je er meestal geen zak mee kan doen. Ik wil upgrades halen, betere skills, levels unlocken, nieuwe skins en weet ik veel wat. Dat zit er nog een doel achter achievements. En dat doel is nu ver te zoeken. Lange tijd WoW gespeeld (die zijn toch wel de trendsetters geweest) en in het begin was het leuk maar op ten duur kreeg je echt het gevoel "waar doe ik het voor".

Dat spellen te makkelijk worden kan ik geen ja of nee op zeggen. Als je alles op easy speelt dan is het inderdaad erg makkelijk. Maar vergeet niet dat je vaak ook op medium, hard of extreme oid kan spelen. Dus alles naar zijn niveau. Het is niet dat de levels moeilijker worden (doolhofwise) maar de vijanden gewoon sterker of jij slapper. Maar dat is niet iets nieuws.
Zoals gezegd heb ik veel WoW gespeeld en ik vond ook alles makkelijk (en het werd steeds makkelijker). Als argument werd gegeven dat je heroic modes moest gaan spelen. Ben ik het mee eens zij het niet zo dat hier bepaalde eisen aan de groep werden gesteld (minimaal 4 avonden in de week beschikbaar bijv) en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Maar inderdaad, de tijden van Doom zijn er niet meer :)

Door LambertNatasha19, dinsdag 27 december 2011 11:46

Make your life easier take the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a> and all you require.

Reageren is niet meer mogelijk